تکنولوژی RFID چیست؟

تکنولوژی RFID چیست؟ ارسال دیدگاه

تکنولوژی RFID که با نام Radio-Frequency Identification نیز شناخته می شود، شکلی از ارتباطات بی سیم است که بر اساس فرکانس رادیویی طیف الکترومغناطیسی کار می کند. این تکنولوژی می تواند با ترکیب جفت های الکترومغناطیسی و الکترواستاتیکی، برای شناسایی منحصر به فرد اشیا و اشخاص مورد استفاده  قرار گیرد. سیستم های RFID معمولا دارای اجزایی مانند فرستنده یا RFID transponder و گیرنده یا RFID transceiver هستند.

تکنولوژی RFID به منظور مبادله داده ها بدون تماس مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه گیرنده یا ترانسیور یک میدان مغناطیسی یا استاتیکی را برای انتقال داده فراهم می کند. این میدان می تواند انرژی مورد نیاز فرستنده را تامین کند. تا زمانی که فرستنده در این میدان باقی بماند، می توان مبادله داده ها را انجام داد. اطلاعات مورد نیاز از طریق تراشه های موجود در فرستنده قابل دسترس هستند. همچنین می توان داده های جدید را روی تراشه ذخیره سازی کرد.

تکنولوژی RFID چگونه کار می کند؟

تکنولوژی RFID دارای اجزای مخصوصی مانند ترانسیور، ترانسپوندر و آنتن اسکن است. هنگامی که ترانسیور و آنتن اسکن با یکدیگر ترکیب می شوند، می توانند به عنوان RFID reader عمل کنند. دو نوع reader در این تکنولوژی مورد استفاده قرار می گیرند که شامل انواع ثابت و قابل حمل هستند. ماژول خواننده RFID از امواج رادیویی به منظور ارسال سیگنال استفاده می کند. این سیگنال می تواند تگ ها را فعال کند. تگ ها که با نام RFID tags شناسایی می شوند، پس از فعال شدن، امواجی را به آنتن ارسال می کنند. سپس این امواج به داده تبدیل می شوند.

تگ های RFID دارای اجزایی مانند پردازنده، حافظه و ترانسیور هستند. بنابراین می توان گفت ترانسیور در واقع درون tag قرار می گیرد. محدوده خواندن تگ های RFID به فاکتورهایی مثل نوع تگ، فرکانس و تداخل در محیط اطراف دیگر اجزای سیستم بستگی دارد. همچنین می توان به منبع تغذیه اشاره کرد. تگ هایی که منبع تغذیه قوی تری دارند، می توانند در محدوده بیشتری کار کنند.

انواع سیستم های RFID

تکنولوژی RFID با توجه به قوانین و شرایط مناطق مختلف، از سیستم های مختلفی استفاده می کند. سه نوع اصلی آن ها عبارت هستند از سیستم فرکانس پایین LF، سیستم فرکانس بالا HF و سیستم فرکانسِ فوق العاده بالا UHF. از سیستم مایکروویو RFID نیز استفاده می شود.

سیستم RFID فرکانس پایین در محدوده 30 تا 500 کیلوهرتز کار می کند. فرکانس معمول این سیستم 125 کیلوهرتز می باشد. سیستم LF محدوده انتقال کوتاهی دارد. از چند اینچ تا حدود 2 متر.

سیستم RFID فرکانس بالا در محدوده 3 تا 30 مگاهرتز کار می کند و فرکانس معمول آن در حدود 613.5 مگاهرتز می باشد. این سیستم، محدوده انتقال نسبتا طولانی تری دارد.

سیستم فرکانس فوق العاده بالا یا UHF در فواصل چند متری هم قابل استفاده است. فرکانس این سیستم در محدوده 300 تا 960 مگاهرتز قرار می گیرد و فرکانس معمول آن 433 مگاهرتز می باشد.

فرکانس مورد استفاده تا حد زیادی به کاربرد RFID بستگی دارد. ممکن است فواصل واقعی با چیزی که انتظار می رود، متفاوت باشند. در مواردی که به بازه خواندن طولانی تر نیاز است، می توان از تگ هایی با قدرت اضافی استفاده کرد. این تگ ها می توانند محدوده استفاده را به اندازه قابل توجهی بهبود بخشند.

کاربردهای تکنولوژی RFID

تکنولوژی RFID دارای قدمت نسبتا زیادی است و در دهه 70 میلادی به اندازه بیشتری مورد استفاده قرار گرفت. با کاهش هزینه های سخت افزاری، استفاده از این تکنولوژی رایج تر شده است. در ادامه به بعضی کاربردهای مهم تکنولوژی RFID اشاره می کنیم.

ردیابی یکی از کاربردهای این تکنولوژی است. از ردیابی حیوانات خانگی و دام ها گرفته تا ردیابی دارایی ها و تجهیزات در محل های ذخیره سازی. با استفاده از تکنولوژی RFID مدیریت فهرست موجودی ها آسان تر می شود. همچنین می توان کالاهای موجود در انبار را سریعتر ردیابی کرد. این تکنولوژی شرکت های حمل و نقل و لجستیک را قادر می سازد به نرخ های دقیقی در رابطه با سفارشات و حمل و نقل دست پیدا کنند. از جمله مزایای تکنولوژی RFID می توان به سرعت بیشتر پردازش سفارشات و همچنین کاهش هزینه ها اشاره کرد.

ردیابی وسایل نقلیه یکی دیگر از کاربردهای مهم این تکنولوژی است. تگ های RFID می توانند به صورت الکترونیکی وسایل نقلیه را هنگام ورود به یک منطقه خاص یا خروج از آن، به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت متصدی شناسایی کنند. بنابراین سیستم های RFID نقش مهمی در ردیابی محموله ها و مدیریت ناوگان توزیع ایفا می کنند. با خودکارسازی این فرایندها، علاوه بر صرفه جویی در وقت، دقت ردیابی و شناسایی نیز افزایش پیدا می کند.

تکنولوژی RFID همچنین برای پرداخت سریع در خرده فروشی ها، کنترل دسترسی، بهبود توزیع در زنجیره تامین و فرایند تولید مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه RFID با تکنولوژی های مشابه

تکنولوژی RFID می تواند به عنوان جایگزینی برای تکنولوژی بارکد مورد استفاده قرار بگیرد. RFID و بارکد از روش های نسبتا مشابهی برای ردیابی موجودی استفاده می کنند، اما دارای تفاوت هایی هم هستند. برای مثال، این تکنولوژی می تواند اشیای مجزا را بدون خط دید مستقیم شناسایی کند. همچنین می تواند نسبت به بارکد از فواصل دورتر فرایند اسکن را انجام دهد. با استفاده از RFID داده ها قابل آپدیت هستند. در حالی که بارکد فقط می تواند دادها را بخواند و امکان تغییر آن ها را ندارد. از طرفی، بارکد بدون نیاز به منبع تغذیه کار می کند. در حالی که سیستم RFID به منبع تغذیه نیاز دارد.

تکنولوژی RFID همچنین دارای مزیت هایی نسبت به NFC است. تکنولوژی NFC از ارتباطات بی سیم با برد کوتاه و فرکانس بالا برای مبادله داده ها میان دستگاه های مختلف استفاده می کند. سیستم های RFID قادر هستند در فرکانس ها و فواصل متنوع کار کنند. در واقع برد فعالیت آن ها بسیار بیشتر از NFC می باشد. همچنین نرخ توان آن ها ثابت نیست و بسته به فرکانس مورد استفاده تغییر می کند. هر تراشه RFID دارای یک شماره استاندارد منحصر به فرد است. حافظه داده قابل نوشتن یکی دیگر از مزایای RFID محسوب می شود.

سایت donya-ic.ir تامین کننده انواع قطعات الکترونیک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09191775116
call-us